Advies (in het Engels en Duits)
Ma-Do 8-17 Uhr
Vr   8-15:30 Uhr
085 888 1070

De C6-envelop: de alleskunner onder de enveloppen

Voor de meeste particulieren zal het een flinke tijd geleden zijn dat ze een brief hebben geschreven en verzonden. Uit onderzoek blijkt dat het versturen van brieven elk jaar met een paar procent afneemt. Aan de andere kant neemt de pakketverzending toe door de grote opkomst van online handel. Om maar een voorbeeld te geven, wie gebruikt er nog een C6-envelop? Is dit formaat compleet achterhaald of een geniaal instrument in tijden van digitalisering?

Wat belandt er vandaag in de brievenbus?

In tijden van digitalisering is het enige dat in de brievenbus van de meeste mensen belandt reclame of rekeningen. Beide meestal best onaangenaam voor de ontvanger. Waarom gebruiken we geen brieven meer? Ze kunnen er mooi uitzien en een unieke boodschap overbrengen. Meestal gecombineerd met een vleugje nostalgie, wanneer onze vingers het papier aanraken. Laten we eerlijk zijn, het is mooi om voor te nemen om familie en vrienden deze kerst een zelfgemaakte kerstkaart te sturen, maar in de meeste gevallen zal dat niet gebeuren. Desalniettemin moet de brief nog niet worden afgeschreven, omdat hij in onze tijd nog steeds van pas kan komen.

Is elke envelop hetzelfde?

Net als papier zijn enveloppen er in verschillende kleuren en formaten volgens de DIN-norm. Bijvoorbeeld een lichtblauwe envelop met een spitse flap en een kleefstrook. Waar worden enveloppen tegenwoordig voor gebruikt? En waarom is een C6-envelop de meest voorkomende en een van de belangrijkste modellen? In dit artikel willen we hier nader op ingaan. Allereerst volgt hier een kort overzicht van wat echt van belang is voor een C6-envelop en de andere formaten.

Gangbare formaten

Enveloppen zijn er, net als papier, in diverse maten en gewichten. Terwijl de A-normen gelden voor papier, verwijzen de B- en C-normen naar enveloppen. Een ongevouwen A4-vel past in een C4-envelop, een ongevouwen A5-vel in een C5-envelop enzovoort.
Het meest voorkomende formaat is een C6-envelop. De afmetingen zijn 114x162 mm of 110 x 156 mm. Er past een A4-vel in nadat het twee keer over de lange zijde is gevouwen, of een DIN A5-vel nadat met het eenmaal in de lengte vouwt. Het is ook het perfecte formaat voor kaartjes, zoals wenskaarten of uitnodigingen.

Naast de C6-envelop worden de formaten DIN lang en DIN C5/6 het meest gebruikt voor het versturen van brieven. Een A4-vel moet echter twee keer worden gevouwen over de lange zijde om erin te passen.

Gramgewicht

Het gramgewicht beschrijft de papierdikte van het gebruikte materiaal. Het wordt altijd weergegeven in gram per vierkante meter, wat gewoonlijk wordt afgekort als g/m². Er wordt al lang geen meer alleen papier gebruikt om enveloppen te maken. Ook andere materialen zoals linnen of folie worden hier gebruikt. Hoe sterker het gebruikte materiaal, hoe hoger het gramgewicht en de stabiliteit van de C6-envelop. De verhoogde stabiliteit heeft het voordeel dat de envelop niet snel vouwt en het nadeel dat het verhoogde gewicht de portokosten kan beïnvloeden. Bovendien voelen enveloppen van zwaarder materiaal beter aan en maken ze een kwalitatief betere indruk. Het standaard gramgewicht van een C6-envelop is 75-90 g/m². Voor hoogwaardige C6-enveloppen is dit 100-130 g/m².

Sluiting

De sluiting beschrijft hoe de C6-envelop kan worden verzegeld. Er worden over het algemeen 4 categorieën onderscheiden.

  • Nat verlijmen: bij nat verlijmen moet het kleefoppervlak worden bevochtigd en vervolgens worden aangedrukt om de envelop goed te sluiten. C6-enveloppen met natte verlijming gaan gewoonlijk 5 jaar mee.
  • Zelfklevend: hier is de lijm al bevestigd aan de flap van de envelop. Na het vullen hoeft deze alleen maar naar beneden te worden gevouwen en enkele seconden op het tweede kleefvlak te worden gedrukt. Enveloppen met zo'n verlijming zijn doorgaans 6 maanden veilig te gebruiken. De verlijming moet dan voor verzending worden gecontroleerd en bij twijfel worden versterkt met hulpmiddelen.
  • Drukgevoelige lijming: bij drukgevoelig verlijmen is er een zelfklevend oppervlak bedekt met een siliconenstrook. Na het vullen van de envelop wordt deze eenvoudig eraf getrokken en aangedrukt. Deze enveloppen gaan bij goede opslag 5 jaar mee.
  • Geen lijm: er zijn ook C6-enveloppen zonder lijm. Bij hen wordt alleen de flap in de envelop gestoken. Ze zijn geschikt als de envelop meerdere keren moet worden geopend en gesloten, maar niet voor verzending.


Waarvoor kan men een C6-envelop gebruiken?

Het doel van een envelop is om iets te versturen. Wat kan er eigenlijk in worden verstuurd? Gewone brieven meestal niet in tijden van sms en WhatsApp, blijkt uit een studie van de Post. Toch is er in onze moderne tijd een nut voor particulieren, bedrijven, kantoren en overheidsinstanties voor de C6-envelop.

Ideeën voor het gebruik van C6-enveloppen voor particulieren

Als u geen handgeschreven liefdesbrieven wilt sturen, kunt u toch nog steeds de C6-envelop gebruiken en profiteren van zijn veelzijdigheid. De envelop is ideaal voor het versturen van kaartjes. Denk hier bijvoorbeeld aan een stijlvolle uitnodiging voor een verjaardag, of een bruiloft.
De trouwbranche heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht doorgemaakt. Sinds 2014 zijn er weer meer huwelijken in Duitsland. Stellen willen ook steeds vaker een uitbundig feest met veel gasten. Hierdoor is het gemiddelde budget voor bruiloften gestegen. Bij zo'n gelegenheid moeten de uitnodigingen iets speciaals zijn. En wat zou een mooie uitnodigingskaart in een lelijke grijze envelop zijn? De eerste indruk zou zeker niet aantrekkelijk zijn. Als hiervoor een mooie gekleurde en eventueel bedrukte C6-envelop wordt gebruikt, past deze niet alleen goed bij de kaart, maar straalt deze ook het gevoel uit iets bijzonders te openen. Hetzelfde geldt voor de uitnodiging voor een ronde verjaardag of een feest. Geef uw uitnodiging een speciale en unieke flair met een gepersonaliseerde C6-envelop.

De C6-envelop in het zakenleven

Ook al vordert de digitalisering vandaag onstuitbaar, de meeste bedrijven kunnen niet zonder de envelop. Veel evenementen van kantoor- en klantcommunicatie worden nog steeds per post afgehandeld. Daar zijn meerdere redenen voor. Enerzijds zijn er klanten die vanwege hun leeftijd alleen per post bereikbaar zijn. Een DIN lang-envelop is bijzonder geschikt voor een rekening. Gevoelige documenten worden bij voorkeur per post verstuurd in plaats van per e-mail. Hiervoor wordt vaak een envelop van formaat C4 gebruikt. Het grote voordeel hiervan is dat documenten in A4-formaat niet gevouwen hoeven te worden. Daarnaast kan de C6-envelop een rol spelen in de marketing van een bedrijf.

De C6-envelop voor marketing

Tegenwoordig zijn er talloze mogelijkheden voor een bedrijf om met zijn klanten, of potentiële nieuwe klanten in contact te komen: een advertentie plaatsen op een socialemediaplatform, op tv adverteren of toch maar de bekende flyer? De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en moeten uiteindelijk worden bepaald door de doelgroep. Jongeren bereiken met een advertentie op sociale media of met advertenties van een influencer is over het algemeen een goed idee. Hoe zit het met de gemiddelde bevolking?

Nieuwe klanten werven: het hangt af van de leeftijd

Volgens een studie door het Bondsvereniging voor Digitale Economie gaf in 2020 71,7% van de ondervraagden aan dat ze hun aankoopbeslissingen niet van influencers lieten afhangen. Dit kan voornamelijk aan de leeftijd liggen. Op de vraag of reclame door influencers geloofwaardiger is dan radio of televisie, gaf slechts 10,7% van de 55-64-jarigen aan het daarmee eens te zijn. Meer dan de helft van de jongvolwassenen, 51,2%, vond reclame door influencers overtuigender. Deze studie laat zien hoe sterk de implementatie van marketingacties gedifferentieerd moet worden naar de leeftijd van de doelgroep. Wat heeft dat met de C6-envelop te maken?

Doelgroepgerichte reclame

Als uw eigen doelgroep ouder is, loont het zeker de moeite om uw advertentiestrategie niet afhankelijk te maken van socialemediaplatforms. Bovendien staat er een op de website van de Vereniging van de Duitse Enveloppenindustrie een studie gepubliceerd door Collaborative Marketing Club in samenwerking met Deutsche Post, waaruit blijkt dat voor webwinkels postreclame lonend kan zijn. Hiervoor werden tegoedcodes naar willekeurig geselecteerde huishoudens gestuurd met behulp van een nieuw systeem van Deutsche Post genaamd SLAM (Smart-Look-Alike-Modeling), afgestemd op de doelgroep van het bedrijf. Uit het onderzoek bleek niet alleen dat een verrassend aantal geadresseerden de tegoedcode verzilverde. De resulterende omzet was ook 2,5 keer de advertentiekosten. Het was echt opmerkelijk hoe lang de per post verzonden tegoedcodes in huishoudens bleven. Hoewel de meeste onmiddellijk werden ingewisseld, waren er 84 dagen na verzending nog steeds verzilveringen.

Gepersonaliseerde reclame

De studies tonen duidelijk aan dat vandaag de dag postreclame nog in sterke mate lonend is. Zeker niet met een eenvoudige flyer. Klanten verwachten tegenwoordig meer. Een mooi kaartje met een aantrekkelijk aanbod is zeker een begin. Met een bijpassende en visueel aantrekkelijk ontworpen C6-envelop wekt u nieuwsgierigheid bij de ontvanger. U wilt immers niet het risico lopen dat het aanbod ongeopend bij het papierafval belandt.

Voor bestaande klanten

Bestaande klanten kunt u op elk moment verrassen met een leuk kaartje in een C6-envelop. Denk bijvoorbeeld aan kerstkaartjes, kaartjes voor bedrijfsjubilea of andere speciale aanbiedingen zoals Black Friday. Of u nu persoonlijke felicitaties of speciale aanbiedingen naar uw klanten wilt sturen. Kaartjes versturen in een mooi vormgegeven C6-envelop, bijvoorbeeld in uw bedrijfskleuren of met het bedrijfslogo, geven zeker een welkome afwisseling tussen de andere zendingen en ze maken meer kans om te worden onthouden door klanten.

De C6-envelop voor kantoren en autoriteiten

De C6-envelop is uitermate nuttig op het gebied van administratieve taken bij overheden of kantoren. Door het kleine formaat, waar toch gemakkelijk een A4-tje in past, is hij perfect te gebruiken als retourenvelop. Hij kan eenvoudig in een brief worden verpakt in een DIN lang-envelop en de ontvanger heeft een envelop voor de retourzending. Dit is met name gebruikelijk bij verkiezingen of bij het invullen van documenten. Door het lage gewicht stijgen de verzendkosten niet.

Brieven zijn nog steeds de moeite waard!

Ook al lijkt het erop dat het schrijven van brieven en kaarten uit een lang vervlogen tijdperk stamt, de brief en de envelop zijn nog lang niet uit ons leven verdwenen. De brief is nog steeds erg belangrijk in Duitsland en daar kunt u zakelijk en privé zeker gebruik van maken. Zeker met formaten zoals de C6-envelop. Hij is perfect voor het versturen van gepersonaliseerde reclame of mooie uitnodigingen. Bovendien wekt een mooi vormgegeven envelop direct de nieuwsgierigheid van de ontvanger en laat een blijvende indruk achter.


Meld u aan om een ??opmerking te plaatsen.