Advies (in het Engels en Duits)
Ma-Do 8-17 Uhr
Vr   8-15:30 Uhr
085 888 1070

Maak een visitekaartje: in drie eenvoudige stappen naar uw uithangbord

Visitekaartjes zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse zakenleven. Ze zijn een praktische middel om uw gesprekspartner snel en gemakkelijk uw bedrijfsinformatie accuraat te overhandigen. Na een klantafspraak of een gesprek op een beurs wisselt u eenvoudig uw visitekaartjes met elkaar uit en heeft u alle belangrijke informatie in één oogopslag. Dit elimineert het hectische schrijven op een stuk papier, dat zou kunnen kreuken.

Uw persoonlijke visitekaartje wekt bovendien een zekere indruk. Door kleuren en lettertypen geeft u uw persoon of bedrijf een bijzondere nadruk. Ook uw bedrijfslogo hoort hier thuis.

Uw ontwerp eenvoudig realiseren

U hoeft geen expert te zijn in mediadesign om uw visitekaartje te ontwerpen. De meeste drukkerijen bieden een online hulpmiddel aan waarmee u uw wensen letterlijk op papier kunt zetten.

Stap 1: het formaat

Visitekaartjes hebben een standaardformaat van 85  × 55 mm. Wilt u opvallen, dan zijn ook andere formaten mogelijk, bijvoorbeeld een vierkant visitekaartje. Hierdoor valt u bij de eerste indruk duidelijk op. Een vierkant kaartje is echter niet zo gemakkelijk voor de andere persoon om te bewaren. Een andere optie is om kaartjes met afgeronde hoeken te bestellen. Veel drukkerijen bieden nu ook uitvouwbare visitekaartjes aan.

Stap 2: de papiersoort

Ook voor het materiaal zijn er verschillende mogelijkheden. Uw nieuwe visitekaartje moet ten minste een dikte van 300 g/m² hebben, zodat het niet scheurt. Wilt u ook hier opvallen, kies dan voor een hoger gramgewicht. Het papier wordt dan ook steviger en voelt anders aan.

Om uw visitekaartje een speciale nuance te geven zijn er vaak specifieke afwerkingen waar u uit kunt kiezen. Wilt u uw kaartje bijvoorbeeld op glanzend papier laten drukken? Of wat dacht u van een foliehoes? Blader door de sjablonen en kies de textuur die het beste bij uw bedrijf past.

Stap 3: het ontwerp

Het ontwerp van uw visitekaartje is van zeer groot belang. Uw tegenpartij merkt direct de gebruikte kleuren en het lettertype op. Trek hier daarom voldoende tijd voor uit. Bedenk hoe u uw bedrijf of uw persoon wilt vertegenwoordigen. Als u al een huisstijl heeft, pas deze dan uiteraard toe.

U hoeft geen volledig nieuw ontwerp te maken. Drukkers bieden vaak tal van sjablonen, die u als uitgangspunt kunt gebruiken. U kunt ze eenvoudig naar wens aanpassen door de kleuren of het lettertype te wijzigen. Vervang vervolgens de bestaande tijdelijke aanduidingen door uw gegevens. Het voordeel van de methode is dat marges en vrije ruimtes al worden meegerekend, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken bij het afdrukken.

Uiteraard is het ook mogelijk om een ontwerp van u dat al klaar is te laten drukken. Zorg er bij het instellen voor dat de afdrukmarges in acht worden genomen, zodat er niets wordt afgesneden of u een ongewenste witte balk als kader ziet.

Als richtlijn om u te ondersteunen bij het ontwerpen van uw visitekaartje dient u uzelf de volgende vragen te stellen:

  • Hoe moet mijn bedrijf anderen beïnvloeden?
  • Welke informatie wil ik presenteren?
  • Hoe opvallend moet het visitekaartje zijn?
  • Welk formaat moet het hebben?

Als u de vragen voor uzelf beantwoordt, vindt u gemakkelijk het ontwerp dat past bij uw bedrijf of uw persoon. Zo bepaalt u of u bijvoorbeeld de moderne kant op wilt, of liever iets klassieks. Denk altijd na over hoe het andere mensen beïnvloedt.

Tips voor uw ontwerp

Tot slot zijn hier drie tips om u te helpen bij het ontwerpen van uw kaartje:

1. Zorg ervoor dat u een lettergrootte kiest die goed leesbaar is. Het formaat 8 pt wordt hier aanbevolen.

2. Overlaad uw visitekaartje niet met te veel informatie. Laat vrije ruimtes op de kaart, zodat de ontvangende persoon de gegevens gemakkelijker kan opnemen. Zet aanvullende informatie naast uw naam en de beschikbaarheid van uw bedrijf bijvoorbeeld op de rug van het kaartje.

3. Controleer uw text op de juiste spelling en eventuele typefouten voordat u de afdruk bestelt.

Voor diverse doeleinden

Een belangrijke vraag om te overwegen in uw ontwerp is waar het voor gebruikt wordt. Uw visitekaartje is een uithangbord van uw bedrijf of uw persoon. Er zijn echter verschillende manieren waarop een ander het te zien krijgt.

Een van de meest voorkomende gelegenheden om uw visitekaartje uit te delen is bij een vakbeurs of een netwerkbijeenkomst. Na een levendig gesprek worden de contactgegevens eenvoudig uitgewisseld met behulp van uw kaartjes. Uw gesprekspartner koppelt het gesprek ook aan uw kaartje. Zo maakt u twee keer een goede indruk.

Een andere optie is het op te hangen op een prikbord of op vergelijkbare inzamelpunten. Hier wilt u een zo indrukwekkend mogelijk kaartje hebben, zodat u opvalt en de keuze op uw bedrijf valt.

Maakt u zelf producten, dan is uw visitekaartje geschikt als toevoeging in het verzonden pakket. Hierdoor zullen uw klanten u onthouden wanneer ze het product gebruiken of bekijken en idealiter het kaartje bewaren om opnieuw bij u te bestellen.

Mooi verpakt voor net iets extra

Om lang in de herinnering van uw klanten te blijven hangen met uw visitekaartje, is een goede eerste indruk belangrijk. Ontwerp daarom uw uithangbord passend bij uw bedrijf. U mag natuurlijk wel opvallen om interesse te wekken. Wat dacht u er bijvoorbeeld van om uw kaartjes ook in een envelopje te verpakken? Dat ziet er erg elegant uit. Het is afgestemd op de gangbare formaten, zodat uw kaartje niet wegglijdt.

Deze methode wekt nieuwsgierigheid. Het wekt interesse in wat er in het envelopje zit. Als uw ontvanger een prachtig ontworpen kaartje in de hand houdt, wordt hij nog blijer. Met deze truc laat u een blijvende indruk achter. Daarnaast beschermt een envelopje tegen kreuken of andere mogelijke beschadigingen tijdens het transport.

De envelopjes zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren die bij uw ontwerp passen. Zo passen ze harmonieus in het ontwerp of worden ze een blikvanger. Of wilt u alvast een voorproefje wilt geven, kies dan voor de transparante variant.


Meld u aan om een ??opmerking te plaatsen.