Advies (in het Engels en Duits)
Ma-Do 8-17 Uhr
Vr   8-15:30 Uhr
085 888 1070

Welk effect hebben kleuren in marketing?

Een succesvolle marketingstrategie is niet alleen afhankelijk van woorden. Het is al lang bekend dat de gebruikte kleuren het verschil kunnen maken tussen succes en mislukking. Bepaalde kleuren kunnen in een bepaalde context een afschrikkende werking hebben op potentiële klanten en ertoe leiden dat ze snel weglopen. Zelfs als ze geïnteresseerd zijn in het geadverteerde product. Het is van groot belang om de juiste kleuren te vinden voor een marketingcampagne. Hier kunt u meer te weten komen over het effect van kleurenpsychologie.


De relevantie van kleuren in marketing

Wie kleuren gebruikt in marketing en bijvoorbeeld kleurrijke enveloppen kiest volgens de kleurenpsychologie, spreekt potentiële klanten aan op instinctniveau. Hier wordt geen beroep gedaan op het verstand, maar op de onderbewuste reacties van een persoon. Iemand die een envelop opent, heeft instinctieve associaties.

Vaak geeft kleur een klant de doorslaggevende reden om een product wel of niet te kopen. Gerichte kleuring wordt ook met succes toegepast in de farmaceutische industrie. Van de kleur blauw wordt bijvoorbeeld gezegd dat deze een kalmerend effect heeft. Tabletten die bedoeld zijn om te kalmeren, bijvoorbeeld slaappillen, zijn daarom vaak blauw of andere zachte kleuren. De patiënt is onbewust meer overtuigd van de effectiviteit van zijn medicatie.

De kleurstelling brengt niet alleen emoties over, maar vervult ook verwachtingen van het product. Wat medicatie betreft, kan de kleur het effect van een placebo-effect versterken.

In de wetenschap wordt aangenomen dat menselijke reacties op kleuren terug te voeren zijn op biologisch getrainde associaties. Cultureel en sociaal toegeëigende associaties zouden daarom slechts een ondergeschikte rol spelen. In plaats daarvan wordt gezinspeeld op programma's van de menselijke psyche die gedurende honderdduizenden jaren zijn geleerd.

Als u een product met succes wilt verkopen en aan de verwachtingen van de klant wilt voldoen, moet u van dit effect profiteren.


Welk effect hebben verschillende kleuren in de kleurenpsychologie?

Hieronder volgt een korte uitleg van de eigenschappen en effecten die aan de verschillende kleuren worden toegeschreven. Als u bijvoorbeeld stemmingen zoals rust, opwinding, ernst of hartstocht wilt overbrengen met uw kleurkeuze, kunt u enkele voordelen behalen door kennis te hebben van kleurenpsychologie.

Blauw: ernst en betrouwbaarheid

De kleur blauw geniet in marketingkringen een buitengewoon uitgesproken populariteit omdat deze staat voor betrouwbaarheid,serieusheid, ernst enprofessionaliteit. Bovendien wordt blauw geassocieerd meteerlijkheid. Wie een blauwe brief ontvangt, zal minder snel denken dat het om post van oplichters gaat.

Blauw wordt dan ook vaak gebruikt in de bank- en verzekeringssector voor bijvoorbeeld logo's of websites. Aan de negatieve kant kan blauw mogelijk een gevoel van kou of een gebrek aan emotie veroorzaken. Dit kan echter ook in positieve zin worden gebruikt. Verfrissende kauwgom of verkoelende drankjes kunnen bijvoorbeeld goed worden geadverteerd met blauw.

Samengevat worden aan blauw de volgende kenmerken of associaties toegekend:

  • Serieusheid
  • Professionaliteit
  • Eerlijkheid
  • Loyaliteit
  • Geloofwaardigheid
  • Wetenschappelijkheid
  • Veiligheid
  • Vrede
  • Autoriteit
  • Koude
  • Over het algemeen vrij positieve associaties

Rood: passie en signaaleffect

De kleur rood staat onbetwist voor passie, geestdrift en energie. Bovendien is het de kleur van de liefde. Aan de andere kant heeft deze een enorm signaaleffect en kan het gemakkelijk worden opgevat als een waarschuwing. Rood kan dus verschillende reacties oproepen.
In marketing wordt rood vaak gebruikt om aan te zetten tot impulsaankopen. Knalrode kortingsborden bijvoorbeeld zeggen: "Opgelet, hier is een onverslaanbare aanbieding".
Variaties van rood en roze zien er minder agressief uit en kunnen elegant en stijlvol overkomen.

Aan de kleur rood kunnen de volgende eigenschappen worden toegekend:

  • Opgelet
  • Voorzichtig
  • Agressiviteit
  • Liefde
  • Passie
  • Geestdrift
  • Bevordert impulsiviteit
  • Urgentie

Geel: de vrolijke zonneschijn

De kleur geel staat voor blijheid, evenwichten sereniteit. Het heeft een veel minder agressief effect dan rood en straalt warmte uit. Felgeel wordt ook vaak geassocieerd met goud, waardoor bijvoorbeeld geadverteerde producten een bepaalde waarde krijgen.
Geel straalt over het algemeen positieve, warme energie uit. Het is opvallend zonder agressief te zijn. In de marketing is het net zo geschikt als rood om signaaleffecten te bereiken. Te veel geel kan echter de ogen van de kijker vermoeien en het effect omkeren. Geel moet spaarzaam worden gebruikt.

De eigenschappen van geel kunnen als volgt worden samengevat:

  • Warmte
  • Levendigheid
  • Evenwicht
  • Kan verblinden
  • Blijheid
  • Helderheid
  • Optimisme
  • Dynamiek

Secundaire kleuren: groen, oranje en lila

Onder de secundaire kleuren is vooral groen bijzonder populair. De kleur staat voor verbondenheid met de natuur, positieve energie en gezondheid. In de levensmiddelenhandel worden producten die geacht worden gezond te zijn en een biologische waarde te hebben, vaak in groene verpakkingen verkocht. De klant wordt dus aangeraden een zo natuurlijk mogelijk product te kopen.
Verder staat groen ook voor groei, vruchtbaarheid en ontspanning.

Oranje wordt ook vaak gebruikt in marketing. Het mengsel van rood en geel straalt warmte en energie uit. Deze kleur kan net als rood verleiden om te kopen en signaleert een zekere urgentie. Toch bevat het ook het ontspannende aspect van geel. Overmatig gebruik kan mogelijk agressie veroorzaken.

Lila heeft daarentegen iets geruststellends een ronduit eenvoudigs. De zachte mix van rood en blauw straaltwijsheid, bedachtzaamheid en zachtheid uit, vooral in lichtere versies. Daarnaast staat lila voor luxe, welzijn,rijkdom, creativiteit en fantasie. Veel wellnessproducten vertrouwen dan ook op lila om hun klanten een geruststellend en aangenaam gevoel te geven.

Zwart en wit

Zwart wordt in de marketing eerder met voorzichtigheid gebruikt. Het kan staan voor elegantie, macht, luxe en serieusheid, maar wordt traditioneel ook vaak met pech, ongeluk en rouw geassocieerd. Het gebruik in marketing moet zorgvuldig gebeuren. In sommige gevallen, bijvoorbeeld als er reclame wordt gemaakt voor een edel, mysterieus parfum van hoge kwaliteit, kan het gebruik ervan wel degelijk positieve resultaten opleveren.

Wit  staat daarentegen voor absolute puurheid en wordt ook vaak geassocieerd met onschuld. Ook gezondheid en eenvoud zijn bekende associaties. Wit leidt er in het algemeen toe dat zaken niet meer als te complex worden ervaren. Het straalt eenvoud uit.
Maar gebruikt in de verkeerde context kan ook leeg, kleurloos, fantasieloos en oncreatief overkomen. Kortom: wit kan doorgaans ook saai zijn. Daarom moet worden nagegaan wanneer de eenvoudige ernst en ongecompliceerdheid van wit zin heeft, bijvoorbeeld wanneer een oplossing eenvoudig en snel moet worden aangeboden.


Welke kleuren moeten gekleurde enveloppen hebben?

Als u kleurrijke enveloppen wilt versturen, moet u de kleur kiezen die bij de context past. Enveloppen van Enveloppen 24 bieden op dit gebied een ruime keuze. Er is een geschikte kleur voor elke marketingintentie. De kleuren in het assortiment van Enveloppen 24 zijn: blauwroodgeelgroenvioletoranjewitcrèmerozebruingrijszwartzilver en goud. Er worden ook meerkleurige en gekleurde enveloppen aangeboden.


Kleurrijke enveloppen voor zakelijke post: bijzonder kleurrijk of toch liever gewoon wit?

Als u op zoek bent naar kleurrijke enveloppen voor uw zakelijke post, dan kunt u bij Enveloppe 24 kiezen uit een ruim assortiment. De kwestie van de juiste kleur moet hier ook worden afgestemd op de bedoeling van een brief. Als de klanten bijvoorbeeld moeten worden geïnformeerd over de laatste promoties en koopjes, dan zijn rode en oranje accenten een goede keuze. Pas op met volledig rode enveloppen. Die kunnen te indringend zijn. Veelkleurige, kleurrijke enveloppen die wit met rood combineren en een balans tussen de kleuren creëren, zijn bijvoorbeeld logischer.

Als u klanten wilt informeren over zeer speciale relatiegeschenken, kunt u gaan voor sierlijke accenten met goud en zilver. Deze moeten echter spaarzaam worden gebruikt om de post er niet onoverzichtelijk uit te laten zien. Toch geven zilveren en gouden accenten een klant het gevoel iets speciaals te krijgen en dat hij een exclusief aanbod krijgt.

Als u serieuze zakelijke post wilt verzenden, vindt u tal van kleurrijke enveloppen in het assortiment van Enveloppen 24 met blauwe kleur.

U kunt er ook van profiteren dat u uw post in verschillende formaten kunt verzenden. Ongeacht of het DIN LANG, DIN C3 of DIN B6 is, in de categorie zakelijke post van Enveloppen 24 vindt u de kleurrijke enveloppen die u nodig hebt.

Kleurrijke enveloppen voor mailings en direct mail

Indien er direct mail moet worden verzonden en de aandacht van de klant duidelijk moet worden gevestigd op aanbiedingen, biedt Enveloppen 24 hiervoor een aparte categorie. Kleurrijke enveloppen voor mailings en direct mail zijn verkrijgbaar in verschillende ontwerpen en ook in felle kleuren. Wie zich wil onderscheiden, vindt hier passende nuttige producten.
Kies bijvoorbeeld transparante kleurrijke enveloppen om een speciaal effect te bereiken. Door de inhoud te laten doorschijnen, verhoogt u ook het openingspercentage van uw mailings. Exemplaren  met kijkvenster  zijn ook beschikbaar.

U kunt ook profiteren van ongebruikelijke en extreme formaten. Verstuur bijvoorbeeld bijzonder kleine of grote kleurrijke enveloppen. Het aanbod omvat ook exotische formaten.

Als u alleen wilt dat uw post opvalt, kies dan voor felle kleuren, bijvoorbeeld neongroen of roze.

Conclusie: kleurrijke enveloppen werken

Kleurpsychologie speelt een sleutelrol in succesvolle marketingstrategieën. Of het nu rood, groen, zilver of roze is, elke kleur heeft een emotioneel effect op uw ontvanger en kan doelgericht worden gebruikt. Verfijn uw marketingconcept door kleurrijke enveloppen uit het assortiment van Enveloppen 24 te gebruiken en naar uw klanten te sturen. Maak gebruik van het effect van verschillende kleuren!


Meld u aan om een ??opmerking te plaatsen.